انکربولت مکانیکی

فهرست مطالب

انکربولت ها

همانگونه که در مقالات پیشین در مورد انکربولت ها توضیح داده شد لازم است درباره انواع انکربولت ها، مقاومت بیرون کشیدن انکربولت ها از بتن، نوع کاشت انکربولت ها، کاربرد و … بیشتر صحبت کنیم.

انکربولت ها از نظر مواد تشکیل دهنده آنها، شکل ظاهری، محل و حتی نوع کاشت به انواع و دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

 کاربرد

انکربولت ها از نظر کاربرد همانگونه که در مقالات پیشین گفته شد به دو دسته شیمیایی و مکانیکی طبقه بندی می شوند. در انکربولت های مکانیکی انتقال بار به صورت مکانیکی صورت می پذیرد و برای نصب آن ها از روش های مختلفی استفاده می شود.

انکرهای انبساطی (Expansion Bolt):

از این نوع انکر در مصالح ساختمانی استفاده می شود و از طریق انبساط و اصطکاک نیروی نگهدارنده لازم خود را به دست می آورد.

انکرهای از قبل منبسط نشده (Un-Expanded):

این انکر از قبل انبساط نداشته و بعد از اینکه در سوراخ مورد نظر جای گرفت بر اثر نیرو منبسط و سفت می شوند. یکی از رایج ترین انکرهای از قبل منبسط نشده رول بولت ها هستند که در انتهای آنها یک غلاف منبسط شونده وجود دارد و این غلاف باعث می شود که نیروی نگهدارنده درون بتن ایجاد شود. ظرفیت باربری رول بولت ها براساس جنس و سایزشان متفاوت است. در حال حاضر رول بولت ها از جنس گالوانیزه، فولاد ضدزنگ و فولاد روی اندوده شده تولید و به بازار عرضه می شود.

انکربولت های از قبل منبسط شده (Pre-Expanded):

این انکربولت ها در ابعاد کوچکی موجود می باشند و از قبل منبسط شده و داخل سوراخی که برای آنها تعبیه شده قرار می گیرند. و به دلیل برجستگی های موجود در سطح این نوع انکر، داخل سوراخ و حفره مستحکم می شوند. این انکرها فقط مناسب اتصالات با باربری های پایین هستند. این انکرها به سفت کردن نیاز ندارند و همین امر باعث می شود که سرعت نصب کردن آن ها بالاتر رود و هزینه کمتری نسبت به سایر انکرها دارد. و معمولا در سایزهای کم و برای بارهای کوچک مورد استفاده قرار میگیرند.

نکته مهم در این نوع انکر که بایستی به آن توجه ویژه کرد این است که مصالحی که انکر داخل آن استفاده می شود بر میزان باربری آن اثر می‌گذارد. و چنانچه این نوع انکر در بلوک های سیمانی غیر سخت استفاده گردد ظرفیت باربری بالا و زیادی نخواهد داشت.

pre expanded

انکرمنبسط شده دو بخشی (Split Drive Anchor):Split Drive Anchor

این انکر فقط در سایز 4/1 اینچی در بازار موجود می باشد، که به دو نوع با سرهای فلت یا تخت و گرد موجود است. و فقط در مصالح ساختمانی مانند بتن کاربرد دارد.

 

 

 

 

از این مقاله رضایت داشتید؟

در لینکدین به اشتراک بگذارید.
در پینترست به اشتراک بگذارید.
در توییتر به اشتراک بگذارید.
در فیسبوک به اشتراک بگذارید.
تصویر شرکت ظفر صالح سبا
شرکت ظفر صالح سبا

Zafarsaleh Saba Company

دیدگاهتان را بنویسید

Popular requests:
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.