در دوران رکود هوشمندانه خرج کنید! (بخش اول)

فهرست مطالب

در دوران رکود هوشمندانه خرج کنید! (بخش اول)

وضعیت اقتصادی یک کشور، میزان فعالیت‌های اقتصادی‌اش را تعیین می‌کند. طی رکود، فعالیت‌های اقتصادی روند کندی پیدا می‌کنند که این شامل فعالیت کسب‌وکارها و سازمان‌هاست. رکود، عملکرد سازمان‌ها و صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تقاضای محصولات و خدمات کاهش می‌یابد. شرکت‌ها نسبت به کاهش تقاضا این گونه واکنش نشان می‌دهند: بازبینی بودجه‌ها به منظور کاهش آنها. معمولا اولین بودجه‌ای که کاهش می‌یابد، بازاریابی است. البته همه شرکت‌ها این طور نیستند. بعضی از آنها رکود را فرصتی برای تقویت کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری‌های جسورانه، افزایش سهم بازار و حذف رقبا می‌بینند. آیا کاهش بودجه و فعالیت‌های بازاریابی در دوره بحران عاقلانه است؟ «جان کوئلچ» استاد مدرسه کسب‌وکار هاروارد می‌گوید: «کلید موفقیت این است که ببینید نیازهای مشتریان چه تغییری کرده و استراتژی‌هایتان را متناسب با آن تغییر دهید.» طی بحران اقتصادی و پس از آن، چه استراتژی‌هایی اتخاذ کنیم؟

رکود چیست؟

در دوران رکود هوشمندانه خرج کنید!

در دوران رکود هوشمندانه خرج کنید!

طبق تعریف استاندارد، رکود به معنای کاهش تولید ناخالص داخلی برای ۶ ماه متوالی (یا بیشتر) است که این تمام محصولات و خدمات تولید شده در یک کشور را شامل می‌شود. در این تعریف، تغییر در متغیرهایی مثل نرخ بیکاری، اطمینان مشتری و درآمد واقعی لحاظ نشده‌اند. براساس تعریف دفتر ملی پژوهش اقتصادی (NBER)، رکود زمانی است که فعالیت اقتصادی پس از اوج گرفتن، ناگهان به شدت افت می‌کند. آنچه قطعی است، کاهش تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری‌ها، بهره‌برداری از ظرفیت، درآمد خانوار و سودآوری کسب‌وکارهاست. کاهش فعالیت‌های اقتصادی، پیامدهای بسیاری در حوزه بازاریابی دارد. کاهش درآمد خانوار به کاهش فروش سازمان‌ها منجر می‌شود. در دوران بحران، مشتریان بیش از آنکه به فکر خواسته‌هایشان باشند، نگران نیازهایشان هستند. یک بازاریاب برای تعیین استراتژی‌های موفقیت‌آمیز، باید این را همیشه در ذهن خود داشته باشد.

رکود و چرخه کسب‌وکار

پس از یک دوره رکود، معمولا فعالیت‌های اقتصادی رشد و گسترش می‌یابد. به این نوسانات و انقباض و انبساط پشت سر هم که طی سال‌ها رخ می‌دهند چرخه کسب‌وکار می‌گویند. چرخه کسب‌وکار معمولا دوره‌ای است و منظم، قابل پیش‌بینی و تکرارشونده نیست و زمان‌بندی مشخصی ندارد. اما چهار مرحله چرخه کسب‌وکار قابل تشخیص‌ هستند و از این قرارند:

 

۱- انقباض: کندی روند فعالیت اقتصادی

۲- رکود: پایین‌ترین نقطه چرخه که محل تبدیل انقباض به انبساط است

۳- انبساط: تسریع در روند فعالیت‌های اقتصادی

۴- اوج: بالاترین نقطه چرخه

 

ادامه “در دوران رکود هوشمندانه خرج کنید! ” در بخش دوم. برای مطالعه کلیک کنید…

از این مقاله رضایت داشتید؟

در لینکدین به اشتراک بگذارید.
در پینترست به اشتراک بگذارید.
در توییتر به اشتراک بگذارید.
در فیسبوک به اشتراک بگذارید.
تصویر شرکت ظفر صالح سبا
شرکت ظفر صالح سبا

Zafarsaleh Saba Company

دیدگاهتان را بنویسید

Popular requests:
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.